New Robot...S-T-R-E-S-S!!!

Hai Miss blogger...

apa habar korang???.....hope korang semua sesihat belako yer....by the way,sekarang aku tgh busy ngan final project aku....of course laa busy,ye tak???...korang semua apa cerita???...share laa sikit ngan aku...okay,lupakan sal korang...aku dah janji entry kali ini sal robot kan???...memang aku nak cerita tapi tak sempat....so,hari nie aku share ckit kat korang okay??...jom scroll kat bawah...

by the way,semalam 2 April 2013,aku dah selesai dengan presentation individu untuk subject DDE 3233...alhamdulillah,MOSQUITO SCREAMER aku tue function jugaklah...walaupun aku tak berapa puas hati dengan design circuit tue...aku tak salahkan sesiapa okay??...that's my own mistake...however,presentation tue berjalan lancar jugaklah...takde laa masalah...melainkan soalan maut dari MR X....hehehhehe...first tym wat individual presentation kan??...nervous tahap cipan....cipan tak cipan je kan aku nie...hahahahaha....

okay,straight to the road back...aku rasa korang dah tahu yang project group aku untuk subject DDE 3423 berkaitan dengan robot...bukanlah robot kompleks...sekadar robot tanpa aturcara sama ana microC ataupun mikroP mahuun PLC...hahhh,sapa tak faham tue..korang ceh tanya dengan Encik Google...mesti dia tahu aa mende yang aku cakap tue...so,robot yang aku buat nie pasal LINE TRACE ROBOT...aik...ari tue cakap mende lain sekarang wat mende lain pulak....ohh,lupa nak bagitau kat korang...aku dah tukar project sebab project yang hari tue komponen tak ada..so,aku cari idea lain...robot jugak tapi function lain juga komponen lain...huhuhu...payahkan jadi aku...kena wat banyak mende sorang diri....

apa itu LINE TRACE ROBOT??...okay,secara kasarnya robot nie berfungsi untuk detect track laluan yang kita sediakan...maksudnya kat cnie...robot tue tak kan keluar dari track yang kita sediakan sebab ada penderia yang akan kawal gerakan motor..by the way,robot nie dikawal sepenuhnya oleh motor yang bergerak apabila mendapat rangsangan daripada penderia (sensor)....robot nie tak da laa rumit..just kena pandai adjust sebab LDR (sensor) yang kita pakai nie bergantung kepada masukan cahaya...sama ada cerah atau pun gelap...so far,project nie tak siap lagi...circuit aku dah siapkan...prototype pon dah ada idea nak buat macam mana...cumanya,aku berharap mende nie berjaya...insyaAllah,aku nak jadi siswi pertama yang akan hasilkan robot sebagai final project...sebab selama nie paling popular project yang berkaitan keperluan rumah..either water detector or conveyor...semoga Allah swt permudahkan segala-galanya untuk aku...heheheh

peace yo!!!
by the way,aku nak berceloteh ckit je hari nie sebab aku ada mende nak buat...nak settlekan project tue...so,take care korang...sayang kat korang semua...peace!!!

till then,Miss Blogger...see ya...^^,

No comments:

Post a Comment